Anders & Andersen

circulair service design

Gedragsverandering écht maken

Je wilt mensen stimuleren om zich duurzaam te gedragen. Wij ontwerpen interventies die mensen kunnen, willen en écht doen.
Wij maken gedragsverandering echt door te streven naar concrete, meetbare resultaten die verder gaan dan alleen bewustzijn creëren. Ons ontwerpproces, gebaseerd op het Double Diamond model en ondersteund door het COM-B en Fogg Behavior model, zorgt voor diepgaande inzichten en effectieve interventies. Hiermee bieden wij niet alleen een oplossing, maar ook een blijvende impact binnen organisaties.

Onze onderscheidende aanpak

Onze aanpak is onderscheidend in 3 opzichten; onze focus op gedrag in plaats van bewustwording, het tastbaar maken van de vooruitgang, en de combinatie van ontwerp en gedragsverandering.

Gedrag in plaats van bewustwording

Vaak wordt bij gedragsverandering gefocust op bewustwording. Maar bewustzijn is een heel slechte voorspeller voor gedrag. Wij nemen daarom nooit bewustwording als uitgangspunt, maar het gewenste gedrag. Op basis van dit gedrag ontwikkelen we een aanpak, die erop gericht is dat gedrag zo logisch mogelijk te maken. Een aanpak waarin bewustwording een logische plek kan hebben. Deze aanpak leidt tot effectievere oplossingen, en daarmee meer impact.

Het tastbaar maken van de vooruitgang

Wij willen niet werken aan luchtkastelen, maar concrete resultaten kunnen meten. Ook daarom richten wij ons op gedrag. Want gedrag is, in tegenstelling tot bewustwording, objectief. Tijdens het traject investeren we tijd om goed in beeld te krijgen welke metrics voorhanden zijn, en hoe we het succes van dit traject kunnen definiëren. Ook vormen deze metrics een goed uitgangspunt om ook na dit traject het gesprek over dit onderwerp binnen de organisatie te blijven voeren.

De combinatie van gedragsverandering en design

Met service design brengen we de ruimte voor interventies in kaart. Vanuit de gedragsverandering hebben we diepgaande kennis over hoe gebruikers denken en zich gedragen. Met UX design zetten we deze inzichten om in gebruiksvriendelijke en aangename interacties voor de gebruiker. Zo ontwerpen we interventies die zowel aantrekkelijk als psychologisch effectief zijn.

Ons proces

We ontwerpen de interventies volgens het bekende Double Diamond model. Hierin doorlopen we de hieronder beschreven fasen. De fasen zijn om-en-om divergerend en convergerend. In een divergerende fase denken we in de breedte, en onderzoeken we verschillende mogelijkheden en perspectieven. In een convergerende fase brengen we al deze verschillende mogelijkheden en perspectieven weer samen tot één duidelijk resultaat.

Start: Probleem

In een eerste sessie komen we samen met de opdrachtgever tot de definitie van het probleem.

Fase 1: Ontdekken

In deze divergerende fase verzamelen we zo veel mogelijk informatie, en verkennen we verschillende perspectieven. Wie vormen de doelgroep? Welke relevante processen en handelingen vinden er plaats? Welke stakeholders zijn er? Ons doel in deze fase is het probleem zo goed mogelijk te begrijpen.

Fase 2: Definiëren

In deze convergerende fase definiëren we, op basis van onze inzichten uit de vorige fase, de meest kansrijke plekken voor interventies. Ook brengen we in kaart welke metrics voor iedere plek beschikbaar zijn.
Het COM-B model In deze fase gebruiken we het COM-B model om te begrijpen waarom iets nu niet wordt gedaan. Hiervoor kijken we naar de zogenaamde gedragssleutels; capacity, opportunity en motivatie.
  • Capacity: kunnen mensen het?
  • Opportunity: krijgen de mensen de gelegenheid?
  • Motivatie: willen mensen het?
De gevonden gedragssleutels gaan ons in de volgende fasen helpen om het gewenste gedrag zo logisch mogelijk te maken.

Resultaat: Kans

Nu kiezen we samen met de opdrachtgever één duidelijke richting waarvoor we een interventie gaan ontwikkelen. Voor deze richting definiëren we samen heel concreet wat we zien als het ‘goede’ gedrag. Wie doet wat, wanneer en in welke situatie? Ook definiëren we, op basis van de beschikbare metrics, een concreet doel. Zo kunnen we uiteindelijk meten of onze interventies succes hebben.
Om dit stuk gestructureerd in beeld te krijgen maken we gebruik van het Focus Canvas.

Fase 3: Ontwikkelen

In deze divergerende fase ontwerpen we verschillende mogelijke interventies op basis van de gedefinieerde kans. Met als resultaat enkele testbare concepten.
Het Fogg Behavior Model De interventies ontwerpen we aan de hand van het Fogg Behavior model. Hiermee kijken we hoe we de gevonden gedragssleutels kunnen omzetten naar een concrete aanpak.
Volgens het Fogg Behavior Model moeten drie elementen tegelijk aanwezig zijn om gedrag zo logisch mogelijk te maken:
  • Ability: Het gewenste gedrag moet makkelijk zijn. Mensen moeten het kunnen doen.
  • Motivation: Mensen moeten het gewenste gedrag willen doen.
  • Triggers: Om mensen daadwerkelijk tot actie over te laten gaan zijn triggers nodig. Triggers zijn de signalen of aanmoedigingen die mensen aanzetten tot bepaald gedrag.
Naast de interventies ontwerpen we hier een overkoepelende “taal”. Met deze taal maken we duidelijk welke impact het nieuwe gedrag nu echt heeft. We maken de vaak abstracte concepten rond duurzame gedragsverandering concreet.

Fase 4: Opleveren

In deze convergerende fase bepalen we het juiste ontwerp voor de definitieve interventie. Hiervoor testen we de concepten uit de vorige fase. Op basis van deze tests verbeteren we de concepten. Sommige vallen af, anderen combineren we. Zo ontstaat uiteindelijk de definitieve interventie.

Resultaat: Definitieve interventie

De definitieve interventie kan nu worden geïmplementeerd. Op basis van de beschikbare metrics kunnen we nu meten hoe effectief de interventie is.

Onze ideeën zijn het gevolg van ons gestructureerde proces

Ideeën bedenken is makkelijk. Maar ideeën alleen zijn waardeloos, hoe saai of verrassend ook. Daarom focussen wij in onze aanpak op structuur en samenhang. Hieruit volgen waardevolle ideeën die werken.

Ik ontwikkel de Service in Product-as-a-Service.

Product-as-a-Service (PaaS) is ideaal voor de circulaire economie, én biedt aantrekkelijke terugkerende inkomsten. Maar hoe maak je PaaS beter dan het kopen van een product? Door jullie service! PaaS focust op langdurige klantrelaties gebaseerd op unieke service. Ik help jullie die service te ontwikkelen. Ik ben Lútsen Stellingwerff. Met Design Thinking, Servicedesign en UX design ontwikkel ik jullie PaaS-service. Ik praat hier graag met je over verder. Plan daarom een gratis online adviesgesprek.

Anders & Andersen

circulair service design