Anders & Andersen

verandering echt maken

Procesverandering écht maken

Je wilt je processen duurzamer maken. Wij vinden de meest kansrijke mogelijkheden, en zetten die om in échte acties.
Wij geloven dat onze expertises sociale psychologie, service design en UX design de perfecte combinatie zijn voor het ontwerpen van procesverandering. We combineren deze kennis met de Small Wins aanpak. Zo zijn we in staat om, door het ontwerpen van een reeks relatief kleine interventies, processen vanuit de basis duurzamer te maken. Een proces verander je niet in één keer. Daarom beginnen wij altijd met kleine interventies, die we iteratief ontwerpen. We geloven dat veel kleine interventies samen grote veranderingen teweeg kunnen brengen.

De uitdaging van procesverandering

Processen hebben meestal invloed op vele plekken in een organisatie. Daarom zijn er veel stakeholders, afdelingen en gebruikers bij betrokken. Het is een uitdaging om dit hele landschap in beeld te krijgen en te managen.
Door de complexiteit van processen kan procesverandering verzanden in het verzamelen van informatie, het opstellen van requirements en lange besprekingen, zonder een stap dichter bij verandering te komen.
Ook kan het leiden tot tunnelvisie. Bij de start van het traject wordt een einddoel vastgesteld. Door koppigheid, angst en interne processen wordt vervolgens in een rechte lijn naar dit einddoel toegewerkt. Zonder onderweg te kunnen leren of te valideren of de bedachte ideeën en concepten het gewenste effect hebben. Pas als het proces ontwikkeld is blijkt dan helaas vaak dat dit niet zo is.

Een goede ontwerpmethode

Als je procesverandering gaat ontwerpen is een goede ontwerpmethode daarom essentieel. Een ontwerpmethode die niet in één keer alles op z’n kop zet. Een ontwerpmethode die ruimte biedt om nieuwe dingen te leren. Om die nieuwe inzichten direct toe te passen in je ontwerp. En om continu te valideren of je op de goede weg bent, en bij te sturen als dat even niet zo blijkt te zijn.

Ons proces

We ontwerpen volgens het bekende Double Diamond model. Hierin doorlopen we de hieronder beschreven fasen. De fasen zijn om-en-om divergerend en convergerend. In een divergerende fase denken we in de breedte, en onderzoeken we verschillende mogelijkheden en perspectieven. In een convergerende fase brengen we al deze verschillende mogelijkheden en perspectieven weer samen tot één duidelijk resultaat.
Deze fasen zijn bewust klein. Ze hebben een doorlooptijd van twee weken, en eindigen met een go-no-go moment. Zo hou je als opdrachtgever maximale controle over het proces.

Start: Probleem

In een eerste sessie komen we samen met de opdrachtgever tot de definitie van het probleem.

Fase 1: Ontdekken

In deze divergerende fase brengen we de context van het project in kaart. Wie zijn de eindgebruikers van het product? Welke processen vinden er plaats? Welke stakeholders zijn er bij betrokken? Ons doel in deze fase is het probleem zo goed mogelijk te begrijpen.

Fase 2: Definiëren

In deze convergerende fase definiëren we, op basis van onze inzichten uit de vorige fase, de meest kansrijke plekken voor interventies. Ook brengen we in kaart welke metrics voor iedere plek beschikbaar zijn.

Resultaat: Kans

Nu kiezen we samen met de opdrachtgever één duidelijk einddoel. Welk probleem wil je oplossen? Dit doen we ook aan de hand van de beschikbare metrics. Zo kunnen we uiteindelijk meten of onze ontwerpen succes hebben.
Lees hier meer over in de download “Word verliefd op je probleem!”

Fase 3: Ontwikkelen

In deze divergerende fase gaat het er om veel verschillende ideeën te genereren. We bedenken allerlei verschillende manieren om het probleem op te lossen. Zo krijgen we een breed beeld, en kijken we ook buiten de gebaande paden. Het resultaat zijn enkele testbare ontwerpen; de prototypes.

Fase 4: Opleveren

Tot nu toe zijn al onze stappen gebaseerd op aannames, dus hoog tijd om deze te valideren! In deze convergerende fase bepalen we het juiste ontwerp voor de definitieve interventie. Hiervoor testen we de prototypen uit de vorige fase met minimaal 5 eindgebruikers uit de doelgroep. Zo leren we of onze aannames kloppen, of de eindgebruikers ons ontwerp begrijpen en waarderen, of onze oplossing werkt, en wat de verbeterpunten zijn. Op basis van deze tests verbeteren we de ontwerpen. Sommige vallen af, anderen combineren we. Zo ontstaat uiteindelijk het definitieve ontwerp.

Resultaat: Definitieve interventie

Na het testen hebben we de hele ontwerpcyclus 1x doorlopen. Als we tevreden zijn met de testresultaten kan het definitieve ontwerp worden geïmplementeerd. Op basis van de beschikbare metrics kunnen we nu meten hoe effectief het ontwerp is.
Ook als we niet helemaal tevreden zijn over het resultaat hebben we veel geleerd. Deze inzichten vormen de basis voor een volgende ontwerpcyclus.

Iedereen betrekken

Tijdens het ontwerpproces betrekken we alle belangrijke stakeholders. We houden ze op de hoogte van de voortgang, en betrekken ze bij voor hen relevante beslissingen. Zo weet iedereen wat er gebeurt, en voelt iedereen zich onderdeel van het project.

Van complexe processen naar aantrekkelijke diensten met duurzame impact.

Ik ben Lútsen Stellingwerff. Met mijn expertise in Design Thinking, Servicedesign en UX design maak ik complexe processen inzichtelijk en vertaal ze naar duurzame, gebruiksvriendelijke diensten. Zo help ik jullie impactvolle en aantrekkelijke oplossingen te creëren voor je gebruikers. Hebben jullie behoefte aan iemand die analytisch en onderzoekend werkt, alle stakeholders betrekt, en heldere en creatieve oplossingen levert? Laten we dan eens koffie drinken!

Anders & Andersen

verandering echt maken